כתבה מעניינת מהאתר noony.co.il, על חשיבות המוסיקה והחינוך המוסיקלי לגיל הרך.

נכתבה בשיתוף עם מירב משולם לוי, זמרת ויוצרת לילדים.

[su_expand more_text="לקרוא כתבה" less_text="לסגור" height="50" link_color="#7511f0" link_style="dotted" link_align="right" more_icon="icon: graduation-cap"]

אין ספק שיש למוסיקה תפקיד חשוב בחיינו כבר מרגע הינקות. מוסיקה תמיד ממלאת שמחה, בעיקר ילדים. הגילוי הראשוני של הצלילים והשירים, יש בו תמיד חוויה של גילוי וראשוניות. כאשר אנו, המבוגרים, משמיעים מוסיקה לגיל הרך, אנו בעצמם מאפשרים לעצמנו לחזור קצת לגיל הילדות ולהתרגש מן הצלילים והקולות יחד עם הקטנטנים.

ייעודה של המוסיקה היא השרשת שמחה בלב הילדים. מוסיקה היא שותפה פעילה ומכוונת ביצירת שמחה בפעילות משותפת מוסיקלית של ההורה והילד, או של קבוצת ילדים, או אפילו ילד לבד. בעולמנו העמוס והדחוס כל כך, אפילו שעה מוסיקלית של פנאי משותף המוקדש לגילוי ולחוויה עם הילד, היא יקרת ערך עד מאד.

קסם המוזיקה לגיל הרך טמון בהתחברות שלך אל העיניים האלה, הגדולות והפקוחות של הילדים, המתבוננות בהשתאות, יחדע עם הצחוק ונפנופי הידיים והרגליים הנרגשים. הילדים הקטנטנים האלה שיושבים ומניעים את גופם באופן ספונטני, כדי להביע את השמחה המצטברת בגוף. ההתחברות הזאת עוזרת למצוא שוב את הילד הפנימי שבתוכך.

לכל הילדים יש את היכולת לקלוט ולהבין מוסיקה. ומי שעוזר להם לפתח את המוסיקליות הטבועה בהם, הם המבוגרים הקרובים הסובבים אותם. הלמידה המוסיקלית של הילד נעשית דרך תיווך וחיקוי. הילד הרך חווה ומבין בצורה הטובה ביותר את המוסיקה דרך המגע של המבוגר בגופו, כמו טפיחות, לטיפות, עיסוי ומגע, וכן דרך מחוות הגוף שלו, כשהוא נושא אותו על גופו – דהירות, ניעות, נדנוד, ריקוד. אחר כך, כשהילד גדל הוא מתחיל לנוע בעצמו, ואז הוא לומד דרך החיקוי. המבוגר נע, והילד נע איתו, בעקבותיו.

באמצעות מוסיקה אנחנו חושפים את הילד למגוון גירויים.הילד לומד דרך המוזיקה תקשורת מילולית, תקשורת חברתית עם ילדים אחרים, תקשורת ויזואלית ושימוש באיברי הגוף להבעת המוסיקה. התנועתיות מפתחת את הבטחון של הילד בגופו ובשליטתו באיבריו.

כדאי לחשוף תינוקות למוסיקה ולצלילים מגיל קטן. האינטראקציה עם התינוק נעשית בשלל גירויים מתחום התקשורת המילולית והמוסיקלית – עיצורים, הברות, צלילים קצרים וארוכים, נשימות וקולות ועד לדקלומים ושירים, תוך מגע ותנועה המבוססים על ליווי התפתחותי. גם עם תינוקות חשוב לשלב פעילות כלי נגינה ואביזרים המגרים את חושי התינוק, ומרחיבים את קשת חוויותיו והתנסויותיו.

על ידי ההתחברות המוסיקלית של ההורה לתינוק, הוא מגלה מה נעים לתינוק שלו. הוא שר לו ומשתמש בקולות ומגע, לומד מה מרגיע אותו, מה עושה לו הרגשה טובה, מה מלחיץ ולמה הוא אוהב לזוז ולהתנועע. המגע של ההורה, המלווה בקול, מסייע לתינוק לחוש בצורות שונות את גופו, ובכך מפתח את מודעותו לאיבריו השונים. שילוב המגע והקול מחזק את תחושת מודעותו של התינוק לגופו ולגבולותיו ויוצר בו בטחון. חזרתיות על תנועות קבועות ביחד עם מילות השירים, שהופכות עם הזמן לצלילים מוכרים, יוצרת תחנות קבועות ומוכרות המשמחות את התינוק כאשר הוא מזהה אותן, ואף היא מסייעת לתחושת השליטה והביטחון שלו.
[/su_expand]